söndag 7 juli 2019

Tonys Disney-DVD Guide #1 - Dumbo (2001 års dvd-utgåva)



Utgåvans släppdatum: 2001-11-14
Finns i handeln 2019: Nej, utgången.
Antal diskar: 1
Förekommande språk: Svenska (1996 års omdubbning), engelska, finska.
Förekommande textningar: Svenska, finska, engelska, isländska, samt svenska, engelska och finska för personer med nersatt hörsel.
Bildformat: 4:3 – 1,33:1
Speltid enligt fodralet: 61 minuter.


Hej hallå allihopa!

I den här serien hade jag tänkt ta mig en titt på Disneys dvd-utgåvor av sina filmer och tv-serier. Här kommer jag att granska bonusmaterialet, bildkvalitén, dubbningar, osv för att ni själva ska kunna avgöra vilken utgåva ni vill få tag på. Det ska dock tilläggas att många av de utgåvorna jag kommer att ta upp har utgått i affärerna, och därmed endast kan hittas i till exempel Second Hand-butiker, Tradera, etc.


Det första recensionsoffret är 2001 års dvd-utgåva av Dumbo, tillika den första dvd-utgåvan av filmen.


Bildkvalité:

Jag skulle säga att bilden är helt okej. Det är visserligen inte HD, men bilden fungerar ändå fint i min 20+ tums hd-tv, förutom att man ser svarta kanter i vissa lägen.


Ljudkvalité och språk:

Själva ljudkvalitén är visserligen fullt godkänd, men dubbningen som förekommer på dvd:n är 1996 års andra omdubbning som regisserades av Monica Forsberg, med bland andra Anders Öjebo, Roger Storm, Ingemar Carlehed med flera i rollerna. Tyvärr har 1972 års (i alla fall enligt mig) betydligt bättre dubbning aldrig släppts på DVD, det samma gäller den första dubbningen från 1946. Omdubbningen från 1972 förekommer dock på gamla köp och hyr-vhs:er släppta innan 1996, 1946 års originaldubbning har aldrig släppts på VHS, även om dubbningen (troligen av misstag) används på låten "When I See An Elephant Fly" på cd-skivan Disney Classics 1.

Jag har idagsläget inte koll på hur många finska dubbningar som existerar av Dumbo, således vet jag inte exakt vilket ljudspår som finns där.


Textningar:

Jag skulle säga att textningen ser helt okej ut. En intressant sak med utgåvan är att det existerar svensk textning för hörselskadade. Det förekom regelbundet på de flesta Disney-dvd:er som släpptes mellan 2000-2002, men efter det har det för det mesta bara varit engelsk textning för hörselskadade. Då jag själv har en medfödd hörselskada tycker jag att svensk textning för hörselskadade är ett stort plus, och jag tycker därför att det är synd att Disney slutat med det.


Bonusmaterial:


Bonusmaterialet består av två sing-a-long songs där texten visas i bild under låten till sångerna "Casey Jr." och "Här kommer Herr Stork", gissningsvis med Monica Forsbergs sångtexter. Sedan finns två kortfilmer på dvd:n, "Elmer the Elephant" från 1936, och "The Flying Mouse" från 1934. Båda två är dubbade till svenska, men idagsläget har jag ingen aning om vilka som gör rösterna. Spontant gissar jag dock på att det är KM Studio som ligger bakom dubbningarna till kortfilmerna. Sedan kommer vi till "Dumbos sagostund" som är en liten virtuell saga där man kan läsa själv eller få sagan uppläst. Det här spelet är av förståeliga själ dubbat, men jag är inte riktigt 100% säker på vem som gör rösten till Timothy. Det är i alla fall antingen Johan Svensson, Christian Jernbro eller Johan Wilhemsson som gör Timothys röst. Sedan finns mini-featuretten "Fira Dumbo!" där bland annat Leonard Maltin berättar om filmen, hur den kom till, och deras personliga åsikter kring filmen. Personligen tycker jag att det är intressant, men jag måste medge att bakom kulisserna inte är huvudfokuset i den här featuren. I de flesta fallen brukar sådana här featurettes presenteras i textad originalversion, men på den här dvd:n är featuretten faktiskt dubbad. Förvisso har jag inget emot att de dubbat den, men tyvärr är dubbningen lektordubbad, vilket innebär att man hör originaltalet i bakgrunden. Jag kan inte tala för hur andra känner, men personligen tycker jag att det känns lite svårare att hänga med när man hör flera röster prata samtidigt. Slutligen finns också ett bildgalleri med bland annat skisser, concept art, bilder på åkattraktionerna från filmen på Disneyland, med mera. Bilderna är fina och intressanta, men kanske är till för de lite mer hardcore-Disneyälskarna, medan många andra troligen tycker att bildgalleriet är tråkigt.

Värt att nämna är att under nyheter-menyn (där man kan återse reklamsnuttarna som visades innan dvd:n) kan man få se en exlusiv förhandstitt på Dumbo 2, vilket förvisso är intressant, men tyvärr (?) blev filmen såvitt jag vet aldrig släppt, vilket uppföljaren till Aristocats inte heller blev. Även denna förhandstitten är åtminstonde delvis lektordubbad, med Ingemar Carlehed som speaker och bland andra Niclas Ekholm, Frida Nilsson och Bo Maniette som övriga röster. De ovannämnda är även de som medverkar i dubbningen av featuretten.


Sammanfattningsvis är dvd-utgåvan en helt okej utgåva med lagom intressant bonusmaterial, snygga menyer och bra textning. Minuspoäng delas dock ut till lektordubbningarna av featuren och förhandstitten, samt den bristfälliga svenska dubbningen som används på utgåvan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar